- Berita
- EV
- MAS 2025: Jetour eVT5 EV Didedah, SUV B-Segmen, Jarak Gerak Hingga 356km
MAS 2025: Jetour eVT5 EV Didedah, SUV B-Segmen, Jarak Gerak Hingga 356km
Antara yang membuat kemunculan dalam senyap selain VT9 dan T2 di Malaysia Autoshow 2025 (MAS 2025) ialah Jetour eVT5.
Model eVT5 ini dikatakan model elektrik pertama Jetour Malaysia. Ia pernah diuji di Malaysia.
Namun model yang dipamerkan di MAS 2025 adalah dalam versi pemanduan sebelah kanan (RHD).
Bagi yang tidak tahu, eVT5 tergolong dalam segmen B-SUV elektrik di mana ia bakal menghadapi persaingan sengit sekiranya dilancarkan secara rasmi di pasaran tempatan nanti.
Jika anda perhatikan dengan lebih teliti, eVT5 sebenarnya adalah versi berjenama Jetour bagi Kaiyi X3 Pro EV, yang pada asalnya merupakan versi ubah suai daripada Chery Tiggo 4 Pro pra-facelift.
Oleh itu, eVT5 mempunyai dimensi yang sama seperti kembar Kaiyi iaitu berukuran 4,443 mm panjang, 1,831 mm lebar, 1,646 mm tinggi, dengan jarak roda sepanjang 2,632 mm.
Menjengah bahagian kabin eVT5 kelihatan agak ketinggalan zaman jika dibandingkan dengan model Chery terkini, tetapi tidaklah begitu teruk.
Model ini hadir dengan skrin infotainmen tengah bersaiz 10.25 inci, kluster meter digital, tempat duduk berbalut kulit, pengecas tanpa wayar, bumbung panoramik, dan terdapat kawalan fizikal untuk sistem pendingin hawa.
Mengenai trenkuasa, eVT5 menggunakan rangkaian kuasa dan spesifikasi bateri yang sama seperti X3 Pro EV, iaitu motor elektrik tunggal yang dipasang di hadapan (pacuan roda hadapan) dan mampu memghasilkan kuasa setakat 161 HP dan 280 NM.
Pek bateri berkapasiti LFP 53.6-kWh yang dibekalkan oleh CATL, dengan memberikan jarak NEDC sederhana sejauh 356 km.
Kadar pengecasan juga agak sederhana, dengan masa sekitar 30 minit untuk mengecas dari 30% ke 80%. Seperti Chery Omoda E5, port pengecas AC dan DC terletak di bahagian hadapan kenderaan.
Setakat ini, Jetour Malaysia masih belum mengumumkan sebarang pelan untuk membawa masuk eVT5 ke pasaran kita.
Namun, pengeluar ini menunjukkan minat untuk memperkenalkan beberapa model lain ke Malaysia, dan kedua-dua model T2 serta eVT5 yang didedahkan pada media.
Sekiranya mereka berjaya memasang SUV EV ini secara tempatan (CKD) bersama model Dashing dan VT9, adakah model ini bakal menjadi EV yang ditawarkan pada harga bawah RM100,000 di negara kita?
Gallery












Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari