- Berita
- EV
- Lalamove Lancar Van Elektrik Baharu, Sesuai Untuk Kegunaan Bandar, Tapi Belum Masuk Malaysia
Lalamove Lancar Van Elektrik Baharu, Sesuai Untuk Kegunaan Bandar, Tapi Belum Masuk Malaysia
Lalamove mengorak setapak ke hadapan apabila mula menceburi bidang pembuatan kenderaan elektrik (EV) dengan melancarkan jenama sendiri, DuoLa Auto, baru-baru ini.
Untuk permulaan,model pertamanya ialah van elektrik sepenuhnya yang dinamakan sebagai DuoLa Bafang (多拉八方).
Difahamkan, van elektrik baharu ini digunakan untuk penghantaran kargo, selain mampu membawa muatan yang banyak membawa lebih banyak.
Promosi pra-pelancaran telah pun dijalankan di pelbagai saluran media Lalamove, dengan menampilkan rekaan berani bercirikan "tech-mecha".
DuoLa Bafang hadir dengan rekaan kotak dan tertutup untuk tujuan praktikal.
Menjengah luarannya,ia menampilkan panel tertutup serta lampu hadapan berbentuk segi empat yang disusun secara menegak. Lampu ini membentuk huruf “H”, berkemungkinan merujuk kepada nama Cina Lalamove.
Selain itu, ia hadir dengan nampar hitam dengan saluran Udara bagi menampakkan ia lebih moden dan lasak.
Melihat bahagian sisinya, van elektrik ini mengekalkan profil yang agak ringkas. Ruang kargo terletak di belakang kabin dan ada pintu gelangsar yang boleh dibuka di sebelah kiri.
Menurut dokumen rasmi daripada Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China (MIIT), DuoLa Bafang berukuran 5,095 mm panjang, 1,870 mm lebar, dan 1,990 MM tinggi, dengan jarak roda 3,300 mm.
Ia menawarkan ruang kargo 7.8 meter padu, kira-kira satu meter padu lebih besar berbanding kebanyakan van bersaiz sederhana.
Tempat duduk barisan hadapan boleh memuatkan tiga orang, dan pintu belakang boleh dibuka seluas 270 darjah, sekali gus memudahkan kerja memasukkan dan mengeluarkan barangan.
Mengenai trenkuasa, ia disumbat dengan satu motor elektrik yang berkuasa 94 kW. Selain itu, ia juga hadir dengan salah satu daripada tiga pilihan bateri: CATL 43.53 kWh, FinDreams 43.06 kWh atau EVE Energy 41.86 kWh.
Sementara itu, kapasiti bateri adalah antara 41.86 hingga 43.53 kWh, dimana ia mampu menawarkan jarak maksimum sejauh 305 KM. Maknanya, ia sesuai digunakan untuk penghantaran barang dalam bandar.
Disebabkan peraturan ketat pengeluaran EV di China, Lalamove bekerjasama dengan Changan Kaicene sebagai rakan pengeluarannya. Changan Kaicene akan mengeluarkan tiga versi van elektrik ini, dimana ketiga-tiganya menggunakan rekaan sama.
Menurut CarNewsChina, di China, 40% daripada penghantaran Lalamove pada tahun 2024 telah pun menggunakan EV, meliputi jarak sejauh 7.4 bilion KM. Syarikat ini juga telah membina 940,000 stesen pengecasan di 338 bandar.
Di Malaysia, selain Grab, Lalamove merupakan satu lagi penyedia perkhidmatan penghantaran utama. Adakah DuoLa Bafang akan ditawarkan di sini?
Mungkin ya, ini kerana Malaysia kini giat untuk beralih ke arah pengangkutan lebih hijau. Apa pula pandangan anda?
Gallery





Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/