- Berita
- Global
- China Mahu Kurangkan Had Pecutan 0-100 KM/J Kepada 5 Saat

Kementerian Keselamatan Awam China kini mencadangkan had masa pecutan 0–100 km/j dikurangkan dalam tempoh lima saat bagi kenderaan bermotor.
Bagaimanapun, langkah ini sedang dipertimbangkan bagi mengurangkan risiko keselamatan yang dikaitkan dengan pecutan berlebihan, khususnya pada kenderaan elektrik.


Bertajuk “Syarat Teknikal untuk Keselamatan Operasi Kenderaan Bermotor,” cadangan ini merupakan sebahagian daripada standard keselamatan nasional baharu untuk kenderaan bermotor, yang merangkumi beberapa sekatan penting serta langkah keselamatan yang dipertingkatkan.
Malah, langkah itu dilihat perlu dilaksanakan terhadap kenderaan hibrid plug-in (PHEV) dan kenderaan elektrik bateri (BEV) dimana ia mesti dilengkapi dengan teknologi penindasan kesilapan pedal yang boleh mengesan dan mengehadkan output kuasa apabila kenderaan berada dalam keadaan pegun atau bergerak perlahan.
Pada masa yang sama, teknologi ini juga mesti menyediakan amaran audio dan visual yang akan memaklumkan kepada pemandu supaya tidak memecut.


Bagi BEV, pemantau status bateri mesti dinaik taraf untuk merangkumi pengesanan automatik, perekodan, atau amaran awal tentang keadaan tidak normal pada sel bateri. Jika terdapat sebarang isu terma dikesan dalam bateri, kenderaan mesti memberi amaran kepada penumpang melalui isyarat audio dan visual.
Selain isu keselamatan bateri dan pecutan pantas, draf tersebut turut menangani beberapa masalah berkaitan sistem bantuan pemandu, termasuk cadangan yang mengkehendaki pemandu menerima serta melengkapkan latihan yang sewajarnya sebelum dibenarkan menggunakan fungsi tersebut.
Bukan itu sahaja, kereta yang dilengkapi fungsi ADAS mungkin diwajibkan mempunyai sistem pengesahan identiti, sama ada melalui pengenalan biometrik atau log masuk ID pengguna.

Bagi sistem bantuan pemanduan gabungan, apabila diaktifkan pada kelajuan melebihi 10 km/j, kenderaan mesti memantau keterlibatan pemandu secara berterusan menggunakan sekurang-kurangnya dua kaedah, iaitu pengesanan tangan tidak memegang (hand-off detection) dan pemantauan pandangan (gaze monitoring).
Cadangan ini turut menangani beberapa isu keselamatan lain berkaitan pintu dan tingkap, di mana kenderaan mesti memastikan setiap penumpang boleh keluar melalui sekurang-kurangnya dua pintu berbeza
Dalam pada itu, setiap pintu mesti dilengkapi mekanisme buka secara mekanikal dari dalam dan luar.
Bagi kenderaan yang hadir dengan dengan sistem penguncian pintu elektronik pula, pintu sisi yang tidak terjejas mesti dinyahkunci secara automatik apabila beg udara diaktifkan atau apabila berlaku kebakaran bateri.
Bagaimanapun, cadangan ini masih berada dalam fasa rundingan awam, yang merupakan sebahagian daripada proses semakan standard nasional sebelum diluluskan sebagai peraturan wajib.
Gallery
Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/