- Berita
- Global
- Toyota Hilux Gen Ke-9 - Ada Versi BEV, ICE, FCEV

Selepas beberapa imej teaser disiarkan di media sosial, trak pikap Toyota Hilux generasi kesembilan akhirnya dilancarkan di Thailand semalam.
Apa yang menarik, model Toyota yang paling ikonik ini turut memperkenalkan beberapa jenis rangkaian kuasa yang telah disahkan.
Antaranya ialah enjin pembakaran dalaman menggunakan enjin turbo diesel 2.8 liter yang sudah dikenali (dikekalkan daripada generasi sebelumnya). Pilihan kedua pula ialah versi elektrik sepenuhnya (BEV) dengan dua motor yang diperkenalkan serentak.


Walaupun belum ditunjukkan, Toyota mengesahkan bahawa varian sel bahan api hidrogen (Fuel Cell Electric Vehicle atau FCEV) akan diperkenalkan pada 2028. Buat masa ini, kedua-dua varian turbo diesel dan BEV akan mula dijual di Thailand bermula minggu hadapan sempena Ekspo Motor Tahunan Thailand.
Reka Bentuk Serba Baharu
Dari segi visual, Hilux generasi kesembilan yang dipasarkan sebagai Hilux Travo dan Hilux Travo-e di Thailand, menampilkan rekaan dalaman dan luaran yang serba baharu. Reka bentuk luarannya diterajui oleh pasukan pembangunan Toyota di Australia dengan kerjasama pasukan dari Thailand dan Jepun.
Dari segi dimensi, ia berukuran 5,320 mm (panjang), jarak roda 3,085 mm, lebar antara 1,855 mm hingga 1,885 mm bergantung pada varian, dan tinggi keseluruhan 1,815 mm.


Bergantung pada varian, jarak kelegaan tanah adalah antara 224 mm hingga 225 mm. Saiz ruang kargo juga berbeza mengikut jenis kabin. Sebagai contoh, versi Double-Cab mempunyai panjang 1,555 mm, lebar 1,540 mm dan tinggi 480 mm.
Membawa tema baharu ‘Cyber Sumo’, bahagian hadapan Hilux kini tampil lebih tajam, diinspirasikan daripada “pose permulaan Sonkyu yang digunakan oleh ahli gusti sumo.”


Varian lebih tinggi menampilkan pelapik lengkung roda berwarna hitam dan bampar hadapan dengan rekaan sudut berbeza.
Lampu LED penuh digunakan di bahagian hadapan dan belakang, serta tertera tulisan Toyota timbul pada penutup ruang but belakang.
Apa yang menariknya, semua varian Double-Cab dan Smart Cab kini mempunyai pemijak tepi seperti Ford Ranger yang disepadukan pada bampar belakang untuk memudahkan akses ke ruang kargo.
Menjengah bahagian kabinnya, terdapat banyak elemen diambil daripada Land Cruiser 250 (Prado) generasi terkini. Varian mewah menawarkan dua paparan digital 12.3 inci.

Casis Diperkukuh & Dimodenkan
Platform IMV kini lebih tegar kerana hasil kejuruteraan bersama pasukan Toyota Thailand dan Australia. Turut diperkenalkan ialah sistem stereng kuasa elektrik serta talaan suspensi baharu yang dinamakan ‘Dynamic Cloud’ untuk keselesaan lebih baik.

Bagi Hilux Travo-e versi elektrik, ia mendapat sistem suspensi De-Dion khas serta ‘Diamond Guard Underbody Protection Plate’ yang melindungi bateri litium-ion 59.2 kWh yang dipasang di bawah lantai.
Dari segi keselamatan, varian mewah Hilux generasi kesembilan dilengkapi sistem bantuan pemanduan Toyota Safety Sense 3.0 (TSS 3.0).


Varian asas pula menerima versi yang lebih ringkas, termasuk Blind-Spot Monitoring (BSM), Rear Cross-Traffic Alert (RCTA), sensor jarak belakang dan kamera undur sebagai kelengkapan standard.
Enjin Diesel Dikenali, Kini Lebih Baik
Untuk pasaran Thailand, semua varian Hilux Travo dikuasakan oleh enjin 2.8 liter turbo diesel tunggal. Walaupun dikekalkan dari model sebelumnya, ia telah dipertingkatkan dari semua aspek.

Difahamkan, enjinnya mampu menghamburkan kuasa setakat 204 PS dengan tork 420 Nm untuk versi transmisi manual 6-kelajuan, dan 500 Nm bagi versi automatik 6-kelajuan baharu.
Sistem 4x4 Diperbaharui
Toyota mengekalkan sistem 4WD separuh masa dengan pilihan 2H, 4H, dan 4L (dengan kunci diferensial). Namun, kini terdapat sistem baharu Multi-Terrain Select (MTS) yang menawarkan mod pemanduan dan permukaan berbeza — Auto, Dirt, Sand, Mud, Deep Snow, dan Rock (bergantung pada mod 4H atau 4L).

Ini memastikan Hilux baharu kekal berkeupayaan tinggi merentasi pelbagai jenis permukaan.
Varian Elektrik (BEV) Baharu
Untuk makluman, varian Hilux Travo-e BEV hanya ditawarkan dalam konfigurasi Double-Cab di Thailan dan disasarkan untuk pembeli korporat .
Ia yang disumbat dengan bateri litium-ion 59.2 kWh memacu dua motor elektrik — satu di hadapan dan satu di gandar belakang mampu menghasilkan kuasa setakat 196 PS, serta tork 206 Nm (depan) dan 269 Nm (belakang).

Bateri ini menyokong pengecasan AC 10 kW (tidak seperti 11 kW standard), dan pengecasan DC sehingga 125 kW. Dengan cas penuh, jarak pemanduan maksimum yang didakwa ialah 315 km (NEDC) atau kira-kira 268 km (WLTP).
Sehubungan itu, Toyota menawarkan waranti bateri EV selama 8 tahun / 160,000 km, serta waranti kenderaan asas 5 tahun / 150,000 km khas untuk varian BEV ini.
Gallery
Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/

