- Berita
- Global
- Kesatuan Eropah 'Ubah Fikiran', Batal Pengharaman Kereta Petrol & Diesel
Kesatuan Eropah 'Ubah Fikiran', Batal Pengharaman Kereta Petrol & Diesel
Kesatuan Eropah (EU) dilaporkan telah mengambil langkah mengejutkan dengan menarik balik sasaran agresif mereka untuk mengharamkan sepenuhnya kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) menjelang tahun 2035.
Pelan asal untuk mengharamkan pengeluaran karbon kenderaan sebanyak 100% kini dikurangkan kepada angka 90% yang dilihat lebih ‘masuk akal’ bermula tahun 2035.
Adakah Enjin Petrol Dan Diesel Akan Terus 'Hidup' Selepas 2035?
Dengan peralihan sasaran kepada 90%, ini bermakna kenderaan yang menggunakan enjin biasa tidak akan pupus sepenuhnya.
Peraturan baharu ini membenarkan kenderaan ICE tulen, hibrid ringkas (MHEV), hibrid plug-in (PHEV) dan EV jarak tambahan (EREV/REEV) dapat terus dijual bersama-sama dengan kenderaan elektrik (EV) dan hidrogen (FCEV) lain.
Buat masa ini, selagi pengeluar mampu mencapai tahap penyahkarbonan 90%, tiada sekatan undang-undang mandatori yang akan menghentikan jualan kereta berenjin ICE selepas tarikh tersebut.
Apakah Tindakan Yang Boleh Diambil Pengeluar Untuk Mengurangkan Emisi?
Bagi baki 10% itu, pihak EU menjelaskan bahawa ia boleh ditampung menggunakan campuran bahan api bio, bahan api sintetik (e-fuel), serta kredit daripada penggunaan keluli rendah karbon yang dikeluarkan di benua Eropah itu sendiri.
Langkah ini memberikan lebih fleksibiliti kepda syarikat-syarikat automotif untuk merancang kitaran produk mereka tanpa tekanan perubahan yang terlalu mendadak.
Mengapa EU Tiba-tiba Menukar Pendirian?
Keputusan drastik ini bukanlah berlaku dalam sekelip mata. Ia adalah hasil daripada beberapa siri pertemuan peringkat tinggi antara pegawai EU dan wakil industri automotif.
Langkah ini merupakan sebahagian daripada "dialog strategik" untuk memulihkan hubungan yang tegang sejak skandal emisi diesel 'Dieselgate' yang melibatkan Volkswagen sebelum ini.
Suruhanjaya Eropah (EC) turut mencadangkan pembekuan peraturan baharu selama 10 tahun. Ini bermakna pengeluar tidak akan dibebankan dengan undang-undang kecil yang sentiasa berubah, sekali gus memudahkan perancangan pelaburan jangka panjang.
Ada "Super Kredit" Untuk EV Kecil?
Walaupun kini wujud kelonggaran bagi enjin ICE, EU tetap komited terhadap agenda elektrik. Namun, fokus kini beralih kepada EV mampu milik buatan Eropah:
- Klasifikasi M1E: Kategori baharu untuk memudahkan kawal selia kenderaan elektrik yang panjangnya tidak melebihi 4,200 mm. Ini akan memudahkan kerajaan memberikan insentif bersasar kepada kereta bandar yang kecil.
- Super Credits: Pengeluar yang menghasilkan EV kecil dan mampu milik di dalam EU akan diberikan "kredit super" yang akan menyumbang secara signifikan terhadap status pematuhan emisi keseluruhan sesebuah pengeluar.
Adakah Ini Strategi Untuk Menyekat Kemaraan Jenama China?
Secara tersirat, ya. Selain kelonggaran enjin, EU juga akan meningkatkan sokongan terhadap pengeluaran bateri tempatan, pelaburan dalam kenderaan berasaskan perisian (SDV), serta menetapkan syarat kandungan tempatan yang lebih ketat untuk EV.
Semua langkah ini bertujuan untuk meningkatkan daya saing jenama Eropah yang kini berdepan tekanan hebat daripada lambakan jenama automotif China yang agresif mengembangkan pasaran ke benua tersebut.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv



