- Berita
- Berita Auto
- Ini Strategi Baharu Subaru Untuk Bersaing Dalam Pasaran EV
Subaru merancang untuk menubuhkan fasiliti penyelidikan dan pembangunan setinggi tujuh tingkat bernilai USD272 juta di Gunma, wilayah yang terletak di sebelah utara Tokyo. Perancangan ini dibuat sebagai persediaan untuk bersaing dengan pengeluar kereta EV yang lain pada masa akan datang.
Fasiliti ini dijangka akan dibuka pada tahun 2024 dan bakal membawa masuk sehingga 2,800 orang pekerja dan jurutera. Kewujudan fasiliti ini dapat membantu kakitangan bekerja dengan lebih efisien di bawah satu bumbung yang sama.
Berkenaan dengan rancangan jangka panjang syarikat, Subaru menyasarkan supaya EV yang dihasilkan dapat membekalkan sehingga 40 peratus daripada jualan keseluruhan global pada penghujung dekad ini. Model elektrik pertama Subaru iaitu Solterra, bakal dilancarkan tahun depan di negara Jepun, Amerika Syarikat, Kanada, Eropah dan China.
Solterra dibangunkan hasil kerjasama dengan Toyota dan dibina berdasarkan platform khas EV, e-Subaru Global Platform, teknologi yang seangkatan dengan e-TNGA daripada Toyota. Diumumkan pada tahun 2019, kerjasama ini diwujudkan dengan tujuan untuk menggabungkan modul dan komponen dalam pembinaan versi EV yang berbeza.
Usaha pembangunan kereta EV ini semakin diberikan perhatian memandangkan Subaru turut ingin merealisasikan rancangan mereka iaitu bagi mengurangkan sekurang-kurangnya sehingga 90% kadar emisi karbon dioksida daripada kereta-kereta yang dijual di seluruh dunia menjelang tahun 2050.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv