- Berita
- Berita Auto
- Hyundai IONIQ 5: Cas Hanya 5 Minit Dapat 100KM!
Hyundai IONIQ 5 telah dilancarkan pada bulan Februari tahun ini sebagai model pertama di bawah jenama IONIQ, jenama khas bagi kereta BEV yang dibina berlandaskan plaform Electric-Global Modular (E-GMP). Dua video yang mendedahkan fungsi penting dan juga proses pengeluaran kereta ini telah dikongsikan Hyundai. Ini info yang didedahkan daripada video tersebut.
Antara ciri menarik yang ditawarkan ialah penggunaan bahan mampan (sustainable), pengecasan ultra-pantas, teknologi Vehicle-to-Load (V2L) dan juga fungsi autonomi tiga separa Hyundai Smartsense: Bantuan Pemanduan Lebuh Raya 2 (HDA 2), Bantuan Pengelak Pelanggaran Lintasan Trafik Belakang (RCCA) dan Bantuan Parkir Pintar Jarak Jauh (RSPA).
IONIQ 5 menggunakan bahan mesra alam sekitar untuk bahagian luaran dengan cat khas yang dihasilkan daripada bunga-bungaan dan juga jagung. Bahagian dalam kereta juga sama, menggunakan bahan yang dihasilkan menggunakan sumber semula jadi seperti fabrik atau benang berasaskan tumbuhan, kulit daripada ekstrak tumbuhan, botol PET dan sebagainya.
Menggunakan platform E-GMP, IONIQ 5 boleh dicas daripada 10 ke 80 peratus dalam masa hanya 18 minit. Masa pengecasan yang cukup pantas kerana ia memiliki kebolehan pengecasan ultra-pantas 800V dan juga 400V tanpa adaptor luaran. Turut dilaporkan bahawa pelanggan boleh mendapatkan sehingga 100 km jarak perjalanan selepas dicas selama 5 minit sahaja!
Fungsi V2L membolehkan BEV untuk melakukan pengecasan bateri walaupun semasa bergerak. Dengan kuasa sehingga 3.6 kW, IONIQ 5 boleh dicas pada mana-mana port pengecas 110/220V.
Dari segi produksi, kenderaan ini dimuatkan dengan Integrated Charging Control Unit (ICCU) yang memberi kuasa kepada bateri berkuasa tinggi dan juga bateri ganti kereta. Selain itu, sistem PE (Power Electric) digunakan untuk menggantikan trenkuasa yang terdapat pada kenderaan biasa. Ia adalah lebih ringan dan memiliki tahap efisien yang lebih tinggi.
Bagi menjadikan kereta lebih selamat, syarikat menjalankan Sistem Pemeriksaan Intensif (Intensive Inspection System) bagi memastikan semuanya berfungsi baik - pemeriksaan dan pembaikkan dilakukan pada sensor radar dan kamera, termasuklah Surround View Monitor (SVM), Augmented Reality Head-up Display (AR HUD), cermin sisi digital dan radar sudut hadapan.
Dua ujian terakhir dilakukan kepada kereta selepas proses pemasangan: ujian melalui terowong angin dan ujian pelanggaran bagi memastikan perlindungan yang optimum. Struktur rekaan bahagian depan IONIQ 5 dapat membantu menyerap impak pelanggaran dan meminimumkan kesan kepada kabin kereta.
Hyundai IONIQ 5 bakal memasuki pasaran luar negara bermula musim sejuk pada tahun ini. Varian yang ditawarkan ialah SE, SEL dan Limited dalam harga berbeza-beza yang bakal diumumkan tidak lama lagi.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv