- Berita
- Berita Auto
- Krisis Cip Berlarutan Sehingga 2022?
Industri automotif dikatakan masih bergelut dengan kekurangan bekalan cip semikonduktor namun ada pihak mendakwa pihaknya sudah berjaya mencari jalan penyelesaiannya memandangkan mereka cuba menghasilkan cip sendiri.
Hakikatnya, industri automotif sebenarnya semakin mengorak langkah perlahan-lahan ke arah gelombang krisis kekurangan cip yang cukup membimbangkan!
Di sebalik tamparan hebat ini, syarikat pembuat kereta, Tesla merupakan salah sebuah syarikat yang terkesan dengan isu kekurangan bekalan cip.
Difahamkan, syarikat itu kini mula melakukan penghantaran kenderaannya tanpa port USB-C gara-gara dihimpit masalah kekurangan bekalan cip semikonduktor .
Port USB ini telah ditanggalkan dari bahagian tengah, kerusi penumpang dan lebih teruk lagi pihaknya tidak menyediakan pengecasan tanpa wayar.
Begitupun, Tesla mengambil sikap mendiamkan diri berhubung isu ini.
Apapun, parapelanggan hanya akan menyedari kekurangan ciri itu sebaik menerima kenderaan mereka nanti.
Apa yang menjadi persoalan ialah mengapa sebuah syarikat kereta yang berprestij seperti Tesla sanggup mengabaikan kualiti pembuatan kenderaan mereka?
Ini berikutan Tesla terpaksa menggunakan cip berkenaan ke atas komponen yang lebih penting.
Selain Tesla, General Motors juga dilaporkan terkesan apabila beberapa keluaran kereta mereka tidak mempunyai sistem enjin mula-henti.
Langkah itu terpaksa diambil bagi mengurangkan penggunaan bilangan cip.
General Motors yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu dilaporkan terpaksa menangguhkan sementara pengeluaran di kilangnya yang terletak di Amerika Utara.
Selepas syarikat itu memulakan semula operasinya pada awal bulan lalu, GM dikatakan terpaksa mengalihkan kerusi pemanas dari beberapa model keluarannya yang bermula 15 November lalu.
Antaranya, Chevrolet Colorado, Blazer, Equinox, model Silverado termasuk GMC Canyon dan GMC Terrain.
Bagaimanapun, krisis kekurangan bekalan cip dilihat tidak dapat diselesaikan dengan segera memandangkan pakar industri automotif yakin krisis itu akan berlarutan sekurang-kurangnya satu tahun lagi!
Gallery








Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari