Link Copiedcheck_circle
EV

EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?

Sofea Najmi

6-3-2025

Kongsi melalui

VW-Mahindra-(4).jpg


Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penerimaan terhadap kenderaan elektrik (EV) di Malaysia semakin meningkat, lebih-lebih lagi dengan adanya pilihan kenderaan mampu milik daripada jenama seperti Tesla, BYD dan Proton. Kerajaan juga menyasarkan untuk membina 10,000 stesen pengecasan menjelang 2025. Namun, di sebalik perkembangan positif ini, isu pelupusan bateri EV menimbulkan kebimbangan.


Jangka Hayat Bateri EV: Sejauh Mana Ketahanannya?


Portal berita Malay Mail melaporkan bahawa, bateri EV kebiasaannya bertahan antara 8 hingga 10 tahun. Ini menimbulkan persoalan tentang pengurusan bateri selepas tempoh penggunaannya berakhir. 


Menjelang 2050, Malaysia dijangka perlu menguruskan sekitar 870,000 bateri EV terpakai. Namun, data global menunjukkan bateri EV sebenarnya boleh bertahan 15 hingga 20 tahun, jauh melebihi tempoh waranti yang diberikan.


sodium-ion-EV-battery.jpg


Walaupun kami di Carz.com.my memahami kebimbangan yang menyelubungi isu pelupusan bateri ini, tetapi kami berpandangan jangka hayatnya tidaklah sesingkat yang didakwa. Bateri EV moden, tidak seperti bateri telefon bimbit, mampu bertahan jauh melebihi tempoh waranti standard 8 hingga 10 tahun.


lithium-ion-electric-vehicle-battery.jpgEV-batteries.jpg

Bateri yang digunakan EV, lithium ion (Foto: Bloomberg)


Sebagai contoh, Datuk Sharol dari MYEVOC berkongsi bahawa Tesla 2016 miliknya yang telah mencatat lebih 114,000 km masih mengekalkan kesihatan bateri 82%. Malah, model lama seperti Renault Zoe keluaran 2015 menunjukkan prestasi lebih baik. Kajian industri turut menyokong bahawa bateri EV yang dijaga dengan baik mampu bertahan antara 15 hingga 20 tahun.


Pelupusan Bateri EV: Apa Tindakan Malaysia?


Di Malaysia, pelupusan bateri EV dikawal ketat oleh Jabatan Alam Sekitar (DoE). DoE menguatkuasakan pemakaian panduan peleraian dan kitar semula, memastikan fasiliti berlesen mengendalikan sisa bateri berbahaya di bawah Protokol Pembuangan Berjadual SW103.


Selain itu, Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) sedang membangunkan Pasport Bateri EV, sistem digital yang akan menjejak komposisi, asal-usul, jangka hayat dan kebolehkitaran semula bateri EV. 


REZA-CKD-(7).jpg


CEO MARii, Azrul Reza Aziz 


Setakat ini, hanya dua syarikat, Car Medic Sdn Bhd dan Jaring Metal Industries Sdn Bhd, mempunyai lesen untuk mengendalikan bateri EV yang telah tamat hayat, manakal empat pusat kitar semula lain menguruskan sisa bateri berbahaya. Lebih banyak fasiliti dijangka akan ditambah bagi memenuhi permintaan masa depan.


Baca: Malaysia Mampu Main Peranan Penting Dalam Pengeluaran Bateri EV & Kitar Semula E-Waste


Insentif Cukai dan Dasar Automotif untuk Menarik Pelaburan


Bagi merangsang pelaburan swasta, Malaysia menawarkan pelbagai insentif cukai seperti Elaun Cukai Pelaburan Hijau (GITA) dan Pengecualian Cukai Pendapatan Hijau (GITE). Ini memberi manfaat kewangan kepada syarikat yang terlibat dalam penyelenggaraan EV, infrastruktur pengecasan serta kitar semula bateri.


Dasar Automotif Nasional dan Masa Depan Industri


CariCarz_Toyota-Multi-pathway-Decarbonisation-Strategy_-2.jpg


Poster mengenai strategi pelbagai laluan UMW Toyota Motor (UMWT) yang dijangka dapat membantu Malaysia mencapai neutraliti karbon menjelang tahun 2050 (Klik untuk  penjelasan)


Di bawah Dasar Automotif Nasional 2020 (NAP 2020), kerajaan mensasarkan 70% kadar kitar semula bagi kenderaan tamat hayat menjelang 2030 serta merancang pembinaan 21 pusat kitar semula berlesen.


Tingkatkan Kesedaran Pengguna untuk Hapuskan Mitos


Walaupun pengurusan bateri EV semakin berkembang, ramai masih beranggapan bateri akan rosak serta-merta selepas tamat waranti,  sekaligus menimbulkan keraguan untuk beralih kepada EV.


Hakikatnya, dengan penjagaan yang betul, bateri EV moden mampu bertahan jauh lebih lama, menjadikan EV pilihan jangka panjang yang lebih berbaloi. 

Tag:

EV Malaysia
bateri EV
Kitar Semula Bateri EV
Pelupusan Bateri EV
Pengurusan Bateri EV
Kongsi Artikel Ini

Ditulis pada

Sofea Najmi

Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv

Kongsi melalui

Berita Berkaitan

EV

EV Leapmotor Bakal Dipasang Di Malaysia, Model C10 CKD Bakal Tiba

Stellantis bersama Leapmotor dan Leapmotor International mengadakan sidang media bagi mengumumkan rancangan CKD EV Leapmotor di Malaysia.

18-04-2025
Berita Auto

Jualan Kenderaan Naik 24.8% Februari 2025 – Makin Ramai Beli xEV

Portal data terbuka rasmi kerajaan Malaysia mendedahkan terdapat peningkatan jumlah pendaftaran kenderaan di Malaysia pada bulan Februari 2025.

12-03-2025
EV

Kilang EV Bakal Ditubuhkan Di Sandakan, Sabah – 500 Peluang Kerja

Maxland Bhd (nama lama: Priceworth International Bhd), merancang untuk melabur sehingga RM100 juta menjelang 2028.

17-02-2025
Berita Auto

BMW Group Perlukan Dasar EV Jelas Daripada Kerajaan

BMW Group Malaysia menekankan pentingnya sokongan kerajaan untuk memacu industri kenderaan elektrik (EV) yang dipasang secara tempatan (CKD).

26-11-2024
EV

Tesla Jalin Kerjasama Dengan 45 Pembekal Tempatan – Cerminkan Keyakinan Terhadap Pasaran EV Malaysia

MITI memaklumkan bahawa Tesla kini bekerjasama dengan kira-kira 45 pembekal tempatan di Malaysia.

22-11-2024
EV

Tesla Malaysia Tawar Insentif RM10K Untuk Pemilik ICE Beralih Kepada EV

Tesla melancarkan program EV Switcher untuk merancakkan penjualan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia.

11-11-2024
EV

Pusat Ujian EV Pertama Malaysia, CoEFI, Sedang Dibangunkan, Negara Bakal Jadi Hab Inovasi

Malaysia kini dalam usaha menjadi hab inovasi kenderaan elektrik (EV) serantau melalui pembangunan Pusat Kecemerlangan untuk Industri Masa Depan (CoEFI).

08-11-2024
EV

Malaysia Mampu Main Peranan Penting Dalam Pengeluaran Bateri EV & Kitar Semula E-Waste

Malaysia berpotensi untuk memainkan peranan penting dalam pasaran global bagi bateri kenderaan elektrik (EV) dan kitar semula barangan elektronik (e-waste).

24-09-2024

Berita Terkini

EV

Pendaftaran Minat Zeekr 7X Dibuka – Kemunculan Rasmi Di Malaysia Autoshow 2025

SUV elektrik terbaru China, Zeekr 7X, bakal membuat kemunculan sulung di Malaysia sempena Malaysia Autoshow 2025 yang berlangsung dari 9 hingga 15 Mei ini.

07-05-2025
EV

EV Bajet TQ Wuling Bingo Bakal Dilancarkan Di Malaysia – CKD, Bawah RM100,000?

Tan Chong Motor Holdings (TCMH) telah memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) bersama pengeluar kenderaan elektrik (EV) terkemuka China, SAIC-GM-Wuling (SGM Wuling).

05-05-2025
EV

Perak Mahu Perluas Stesen Cas EV, 500 Pengecas Akan Dibina Tahun Ini

Langkah itu sejajar dengan trend global ke arah pengurangan pelepasan karbon dioksida.

05-05-2025
EV

Thailand Laksana Cukai 'Mesra' PHEV, Malaysia Bila Lagi?

Kerajaan Thailand meluluskan penstrukturan semula cukai kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV) yang akan dilaksanakan bermula 1 Januari 2026.

05-05-2025
EV

Lebih 6,000 Tempahan di Malaysia, Kini e.MAS 7 Uji Pasaran Singapura

Selepas lebih sedekad, jenama automotif kebanggaan Malaysia, Proton, kini kembali ke pasaran Singapura.

05-05-2025
EV

Kena Intip: Perodua e.MO-II Sedang Diuji Di DUKE

Perodua e.MO-II sedang diuji di DUKE, baru-baru ini.

05-05-2025
EV

Jualan,Pengecasan EV Semakin Melonjak, Bagaimana Pula Langkah Lupuskan Bateri EV?

Biarpun, masih awal untuk bimbang mengenai pelupusan bateri, namun sudah tiba masanya, kerajaan sudah mula mewujudkan loji kitar semula bateri EV yang khusus.

03-05-2025