- Berita
- EV
- "Kita Mampu Capai 10,000 Pengecas EV Tahun Ini" – Timbalan Perdana Menteri
"Kita Mampu Capai 10,000 Pengecas EV Tahun Ini" – Timbalan Perdana Menteri
Malaysia kekal komited untuk mencapai sasaran mewujudkan 10,000 stesen pengecasan kenderaan elektrik (EV) menjelang akhir tahun 2025. Komitmen ini ditegaskan sekali lagi oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof dalam sesi bersama lebih 200 usahawan dan pelajar Malaysia di Daerah Bang Rak, Bangkok.
Fadillah, yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air, menyatakan bahawa sasaran ini penting bagi menjadikan Malaysia hab utama pembangunan dan inovasi EV serantau.
“Fokus utama kerajaan kini adalah menaik taraf dan memperluas infrastruktur pengecasan EV bagi menggalakkan jualan serta menarik pelaburan baharu,” katanya.
Sebahagian Aspirasi Pelaburan Nasional
Inisiatif ini merupakan sebahagian daripada Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) yang menyasarkan negara sebagai pusat rantaian bekalan global, dengan tumpuan terhadap pelaburan berkualiti tinggi dan peningkatan keupayaan industri tempatan.
Namun, menjelang pertengahan 2025, data menunjukkan bahawa sasaran tersebut masih jauh untuk dicapai. Berdasarkan maklumat yang didedahkan platform pemantauan kemajuan sektor EV negara, MEVNet, hanya sejumlah 3,611 petak pengecasan EV (EVCB) telah direkodkan setakat 31 Disember 2024. Ini termasuk 2,516 pengecas AC dan 1,095 pengecas DC.
Sasaran 10,000 Unit Kelihatan Semakin Sukar Dicapai
Dengan hanya sekitar 36% daripada sasaran berjaya dicapai setakat hujung 2024, keupayaan untuk mencapai baki 6,389 unit dalam tempoh setahun setengah menimbulkan tanda tanya.
Lebih pelik lagi, MEVNet belum mengemas kini data sejak Disember lalu, sekali gus menimbulkan persoalan terhadap ketelusan dan komitmen sebenar dalam pelaksanaan.
Pelabur Tunggu Dasar Jangka Panjang Tetapi Kerajaan Masih ‘Berdiam’
Meskipun sasaran 1,500 pengecas DC dilihat masih boleh dicapai, realiti sebenar menunjukkan banyak masalah besar belum diselesaikan.
Antara isu utama yang dibangkitkan adalah ketiadaan rangka dasar jangka masa panjang yang jelas daripada pihak kerajaan. Ini menyebabkan banyak pelabur menangguhkan pelaburan, khususnya dalam segmen pemasangan tempatan (CKD).
Tambahan pula, pengecualian duti import EV akan tamat hujung 2025. Dalam keadaan dasar yang masih kabur sehingga kini, pelabur ragu untuk mengambil risiko besar tanpa jaminan pulangan dan kestabilan persekitaran perniagaan.
Realitinya, syarikat bukan badan kebajikan. Tanpa insentif, perlindungan kewangan, atau dasar yang stabil, tidak wajar mengharapkan sektor swasta berbelanja besar untuk sesuatu yang berisiko tinggi.
Masa untuk Semakan Semula Sasaran & Pelan Tindakan
Kerajaan digesa menyemak semula pelan pelaksanaan, melibatkan semua pihak berkepentingan dalam sesi libat urus yang komprehensif. Syarikat dan pelabur masih berminat untuk menyokong pembangunan EV, tetapi mereka perlukan hala tuju yang jelas dan konsisten.
Dari Sasaran kepada Realiti: Perlu Tindakan, Bukan Sekadar Ucapan
Jika Malaysia benar-benar mahu menjadi peneraju dalam infrastruktur EV serantau, ia memerlukan lebih daripada sekadar sasaran angka. Apa yang diperlukan adalah dasar yang stabil, komitmen bersama sektor awam-swasta, insentif serta perlindungan risiko.
Baca: Pasukan Khas Baharu Ditubuhkan Untuk Majukan EV Malaysia
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv