- Berita
- EV
- Neta Malaysia Umum Penstrukturan Semula, Jamin Servis dan Waranti Tak Terjejas
Neta Malaysia Umum Penstrukturan Semula, Jamin Servis dan Waranti Tak Terjejas
Pengedar eksklusif kenderaan jenama Neta di Malaysia, Intro Synergy Sdn Bhd mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung perkembangan terkini melibatkan syarikat induknya dari China, Hozon Auto.
Penstrukturan Semula
Menurut kenyataan itu, Hozon Auto kini sedang melakukan proses penstrukturan kewangan serta penyusunan semula organisasi dalaman. Langkah ini bertujuan untuk mengukuhkan kelangsungan jangka panjang syarikat dalam industri kenderaan elektrik (EV) yang semakin kompetitif.
Jualan Terus kepada Pengguna
Seiring perkembangan tersebut, Intro Synergy memaklumkan ia turut melakukan perubahan operasi di Malaysia. Salah satu perubahan utama ialah peralihan kepada model jualan terus kepada pengguna atau Direct-to-Consumer (D2C), mirip pendekatan yang diguna pakai oleh Tesla.
Langkah ini dilihat sebagai usaha untuk meningkatkan kecekapan operasi serta menyesuaikan pengalaman pengguna dengan trend global dalam pasaran EV.
Servis dan Sokongan Selepas Jualan
Walaupun Neta kini dalam fasa peralihan strategi, syarikat memberi jaminan bahawa semua pusat servis Neta di seluruh negara akan kekal beroperasi seperti biasa. Perkhidmatan selepas jualan, jaminan, serta bekalan alat ganti tidak akan terjejas. Setakat ini, terdapat 16 wakil pengedar Neta beroperasi di seluruh Malaysia.
Tempahan dalam Talian
Namun begitu, semakan mendapati pelaksanaan model D2C masih belum sepenuhnya selari dengan infrastruktur digital Neta Malaysia. Laman web rasmi syarikat masih belum membolehkan tempahan dalam talian, ikon "Booking" hanya mengarahkan pengguna ke senarai pengedar fizikal.
Jaminan Alat Ganti & Pilihan Pembelian Semula
Intro Synergy turut menyatakan bahawa mereka telah menyediakan pelan kontingensi bagi menjamin ketersediaan alat ganti sepanjang kitaran hayat kenderaan. Malah, sekiranya berlaku kekangan terhadap alat ganti tertentu, syarikat sedia menawarkan pilihan pembelian semula (buyback) mengikut syarat yang ditetapkan.
Status Model CKD Masih Tergantung
Di sebalik perubahan operasi yang didedahkan ini, beberapa persoalan masih belum terjawab. Antaranya, status pelancaran model pemasangan tempatan (CKD) yang dijanjikan akan ditawarkan seawal suku pertama 2025, yang mana setakat ini tiada perkembangan lanjut diumumkan.
Isu Penarafan Keselamatan
Turut membimbangkan ialah penarafan keselamatan ASEAN NCAP terhadap model Neta V yang mencatatkan 0 bintang seperti diumumkan pada Disember 2024 lalu. Sehingga kini, Neta Auto Malaysia masih belum memberi sebarang maklum balas berhubung perkara ini, menyebabkan kebimbangan dalam kalangan pengguna yang mementingkan aspek keselamatan.
Baca: Neta V EV Paling Tak Selamat? – EV Pertama Dengan ASEAN NCAP Sifar Bintang
Prestasi Jualan Masih Rendah
Dalam suku pertama 2025, Neta Auto Malaysia hanya merekodkan 50 unit jualan, dengan 37 daripadanya terdiri daripada model Neta V. Walaupun angka ini kelihatan rendah, ia masih dalam jangkaan bagi jenama EV baharu yang sedang mencari tapak di pasaran Malaysia.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv