- Berita
- EV
- Nisbah Pengecas EV Malaysia Lebih Baik Daripada Thailand, Tetapi...
Pada penghujung tahun 2024, Thailand mencatatkan kemajuan signifikan dalam penggunaan kenderaan elektrik (EV), dengan pendaftaran sejumlah 227,490 unit kenderaan elektrik bateri (BEV).
Negara Gajah Putih itu juga memiliki kira-kira 11,000 unit pengecas awam, terdiri daripada 3,429 unit pengecas arus terus (DC) dan 7,571 unit pengecas arus ulang-alik (AC), menjadikan nisbah pengecas dan EV sekitar 1:20.
Perbandingan Dengan Malaysia: Nisbah Pengecas Lebih Sihat
Berbeza dengan Thailand, Malaysia mempunyai jumlah pemilikan BEV yang lebih rendah, iaitu 38,797 unit EV dalam tempoh yang sama. Namun, jumlah pengecas awam di negara ini setakat tahun 2024, mencecah 3,611 unit, termasuk 1,095 unit DC dan 2,516 unit AC, menjadikan nisbah pengecas dan EV di Malaysia di tahap yang lebih sihat, iaitu 1:11.
Meskipun terdapat kritikan berterusan bahawa pembangunan infrastruktur EV di Malaysia jauh ketinggalan daripada jangkaan, terutamanya dengan sasaran kerajaan untuk mencapai 10,000 unit pengecas menjelang akhir 2025 tanpa sebarang pelaburan, angka-angka ini menceritakan kisah yang berbeza. Apabila dilihat kepada kadar penggunaan EV, Malaysia kini mendahului Thailand dari segi aksesibiliti pengecas.
Kadar Pengecas EV Kita Di Tahap Yang Selamat?
Walaupun nisbah semasa memihak kepada Malaysia, Persatuan Kenderaan Beremisi Sifar Malaysia (MyZEVA) meramalkan jumlah BEV di Malaysia akan meningkat secara drastik, mencapai 717,640 unit menjelang 2030. Untuk menyokong pertumbuhan ini dan mengekalkan nisbah pengecas dan EV yang ideal iaitu 1:8, negara memerlukan sekitar 89,705 tempat pengecasan di seluruh negara.
Walaupun nisbah yang dicapai buat masa ini cukup baik, keberterusan momentum ini bergantung kepada hala tuju polisi masa hadapan. Setakat ini, penggunaan EV di Malaysia banyak didorong oleh pengecualian cukai yang menjadikan EV lebih mampu milik.
Pengecualian Cukai Tamat, Momentum Mungkin Terjejas
Pengecualian cukai ini dijangka berakhir pada hujung tahun 2025. Jika ia tidak diteruskan, jualan EV boleh merosot secara mendadak, sekaligus menjejaskan ramalan MyZEVA. Ini juga berkemungkinan menyebabkan pengendali pusat pengecasan (CPO) menangguhkan atau mengurangkan pelaburan mereka dalam pembangunan infrastruktur.
Jumlah pengecas EV terkini di Malaysia (Sumber: MEVNET)
Malah, sejak awal 2024, telah berlaku penangguhan ketara dalam pemasangan pengecas, dengan banyak pengendali mengambil pendekatan ‘tunggu dan lihat’ sementara menanti langkah seterusnya dari kerajaan.
Komitmen Kerajaan Amat Diperlukan
Jadi, walaupun Malaysia kelihatan mendahului Thailand dalam nisbah aksesibiliti pengecas buat masa ini, momentum ini tidak dijamin. Sokongan polisi yang kukuh dan konsisten adalah penting untuk memastikan ekosistem EV terus berkembang seiring dengan permintaan.
Persatuan Automotif Malaysia (MAA) baru-baru ini mendesak kerajaan untuk melanjutkan pengecualian cukai EV. Tanpa insentif ini, pertumbuhan pesat yang dirasai sekarang mungkin akan mula menurun secara drastik, serupa dengan apa yang berlaku kepada kenderaan hibrid apabila insentif dihapuskan sebelum ini.
Sumber: Chantakorn David Gridwitchayayarkarn & MyZEVA
Baca: MBPJ Mahu Pasang 1,000 Pengecas EV Di Lokasi Strategik, Kawasan Parkir
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv