EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penerimaan terhadap kenderaan elektrik (EV) di Malaysia semakin meningkat, lebih-lebih lagi dengan adanya pilihan kenderaan mampu milik daripada jenama seperti Tesla, BYD dan Proton. Kerajaan juga menyasarkan untuk membina 10,000 stesen pengecasan menjelang 2025. Namun, di sebalik perkembangan positif ini, isu pelupusan bateri EV menimbulkan kebimbangan.
Jangka Hayat Bateri EV: Sejauh Mana Ketahanannya?
Portal berita Malay Mail melaporkan bahawa, bateri EV kebiasaannya bertahan antara 8 hingga 10 tahun. Ini menimbulkan persoalan tentang pengurusan bateri selepas tempoh penggunaannya berakhir.
Menjelang 2050, Malaysia dijangka perlu menguruskan sekitar 870,000 bateri EV terpakai. Namun, data global menunjukkan bateri EV sebenarnya boleh bertahan 15 hingga 20 tahun, jauh melebihi tempoh waranti yang diberikan.
Walaupun kami di Carz.com.my memahami kebimbangan yang menyelubungi isu pelupusan bateri ini, tetapi kami berpandangan jangka hayatnya tidaklah sesingkat yang didakwa. Bateri EV moden, tidak seperti bateri telefon bimbit, mampu bertahan jauh melebihi tempoh waranti standard 8 hingga 10 tahun.
Bateri yang digunakan EV, lithium ion (Foto: Bloomberg)
Sebagai contoh, Datuk Sharol dari MYEVOC berkongsi bahawa Tesla 2016 miliknya yang telah mencatat lebih 114,000 km masih mengekalkan kesihatan bateri 82%. Malah, model lama seperti Renault Zoe keluaran 2015 menunjukkan prestasi lebih baik. Kajian industri turut menyokong bahawa bateri EV yang dijaga dengan baik mampu bertahan antara 15 hingga 20 tahun.
Pelupusan Bateri EV: Apa Tindakan Malaysia?
Di Malaysia, pelupusan bateri EV dikawal ketat oleh Jabatan Alam Sekitar (DoE). DoE menguatkuasakan pemakaian panduan peleraian dan kitar semula, memastikan fasiliti berlesen mengendalikan sisa bateri berbahaya di bawah Protokol Pembuangan Berjadual SW103.
Selain itu, Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) sedang membangunkan Pasport Bateri EV, sistem digital yang akan menjejak komposisi, asal-usul, jangka hayat dan kebolehkitaran semula bateri EV.
CEO MARii, Azrul Reza Aziz
Setakat ini, hanya dua syarikat, Car Medic Sdn Bhd dan Jaring Metal Industries Sdn Bhd, mempunyai lesen untuk mengendalikan bateri EV yang telah tamat hayat, manakal empat pusat kitar semula lain menguruskan sisa bateri berbahaya. Lebih banyak fasiliti dijangka akan ditambah bagi memenuhi permintaan masa depan.
Baca: Malaysia Mampu Main Peranan Penting Dalam Pengeluaran Bateri EV & Kitar Semula E-Waste
Insentif Cukai dan Dasar Automotif untuk Menarik Pelaburan
Bagi merangsang pelaburan swasta, Malaysia menawarkan pelbagai insentif cukai seperti Elaun Cukai Pelaburan Hijau (GITA) dan Pengecualian Cukai Pendapatan Hijau (GITE). Ini memberi manfaat kewangan kepada syarikat yang terlibat dalam penyelenggaraan EV, infrastruktur pengecasan serta kitar semula bateri.
Dasar Automotif Nasional dan Masa Depan Industri
Poster mengenai strategi pelbagai laluan UMW Toyota Motor (UMWT) yang dijangka dapat membantu Malaysia mencapai neutraliti karbon menjelang tahun 2050 (Klik untuk penjelasan)
Di bawah Dasar Automotif Nasional 2020 (NAP 2020), kerajaan mensasarkan 70% kadar kitar semula bagi kenderaan tamat hayat menjelang 2030 serta merancang pembinaan 21 pusat kitar semula berlesen.
Tingkatkan Kesedaran Pengguna untuk Hapuskan Mitos
Walaupun pengurusan bateri EV semakin berkembang, ramai masih beranggapan bateri akan rosak serta-merta selepas tamat waranti, sekaligus menimbulkan keraguan untuk beralih kepada EV.
Hakikatnya, dengan penjagaan yang betul, bateri EV moden mampu bertahan jauh lebih lama, menjadikan EV pilihan jangka panjang yang lebih berbaloi.
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv
Nombor Plat JPJ Terbaru
KUALA LUMPUR
VPJ2058
SELANGOR
BSF9055
JOHOR
JYC4828
PULAU PINANG
PRS1081
PERAK
ANX3089
PAHANG
CFC4151
KEDAH
KGB2297
NEGERI SEMBILAN
NEG3798
KOTA KINABALU
SJL5401
KUCHING
QAB6176L
Terakhir Kemas Kini 02 Jul, 2025
Harga Bahan Bakar
Petrol
RON 95
RM 2.05
RON 97
RM 3.21
+0.07
RON 100
RM 5.00
VPR
RM 6.23
Diesel
EURO 5 B10
RM 2.88
+0.07
EURO 5 B7
RM 3.08
+0.07
Terakhir Kemas Kini 26 Jun, 2025
Berita Berkaitan
"Kita Mampu Capai 10,000 Pengecas EV Tahun Ini" – Timbalan Perdana Menteri
Malaysia kekal komited untuk mencapai sasaran mewujudkan 10,000 stesen pengecasan kenderaan elektrik (EV) menjelang akhir tahun 2025.
23-05-2025
Sapura Industrial Bekerjasama Dengan Syarikat China, ZZ Tech, Hasilkan Komponen Bateri EV
Sapura Industrial Berhad (SIB) bekerjasama dengan syarikat China untuk hasilkan komponen bateri litium.
21-05-2025
MAS 2025: Himpunan EV Tertinggi Setakat Ini, Lebih 500 Kenderaan
Pameran automotif terbesar negara, Malaysia Autoshow 2025 (MAS 2025), membuka tirainya hari ini dengan kehadiran pelbagai teknologi mobiliti masa depan.
09-05-2025
EV Leapmotor Bakal Dipasang Di Malaysia, Model C10 CKD Bakal Tiba
Stellantis bersama Leapmotor dan Leapmotor International mengadakan sidang media bagi mengumumkan rancangan CKD EV Leapmotor di Malaysia.
18-04-2025
Jualan Kenderaan Naik 24.8% Februari 2025 – Makin Ramai Beli xEV
Portal data terbuka rasmi kerajaan Malaysia mendedahkan terdapat peningkatan jumlah pendaftaran kenderaan di Malaysia pada bulan Februari 2025.
12-03-2025
Kilang EV Bakal Ditubuhkan Di Sandakan, Sabah – 500 Peluang Kerja
Maxland Bhd (nama lama: Priceworth International Bhd), merancang untuk melabur sehingga RM100 juta menjelang 2028.
17-02-2025
BMW Group Perlukan Dasar EV Jelas Daripada Kerajaan
BMW Group Malaysia menekankan pentingnya sokongan kerajaan untuk memacu industri kenderaan elektrik (EV) yang dipasang secara tempatan (CKD).
26-11-2024
Tesla Jalin Kerjasama Dengan 45 Pembekal Tempatan – Cerminkan Keyakinan Terhadap Pasaran EV Malaysia
MITI memaklumkan bahawa Tesla kini bekerjasama dengan kira-kira 45 pembekal tempatan di Malaysia.
22-11-2024
Berita Terkini
MBPJ Mahu Pasang 1,000 Pengecas EV Di Lokasi Strategik, Kawasan Parkir
MBPJ menyasarkan untuk memasang 1,000 pengecas kenderaan elektrik (EV) di lokasi strategik dan parkir awam seluruh bandaraya itu secara berperingkat.
01-07-2025
EV Concept AMG GT XX Cecah 1,340 HP, Cas 5 Minit Capai 400 KM!
Mercedes-AMG mencuri perhatian dunia automotif dengan pendedahan model konsep terbarunya, Concept AMG GT XX.
30-06-2025
Grab Lancar Perkhidmatan EV Di KLIA
Untuk permulaan, perkhidmatan e-hailing EV dimulakan dengan 10 unit kenderaan BYD M6.
25-06-2025
BYD Atto 3 Terjual 1 Juta Unit Kurang 4 Tahun Pelancarannya – 30 Unit Setiap Jam
SUV elektrik (EV) popular, BYD Atto 3, mencatatkan pencapaian luar biasa dengan jualan terkumpul melebihi 1 juta unit di seluruh dunia.
23-06-2025
Tun Mahathir Pandu Uji Proton e.MAS 7 Pada Usia Hampir 100 Tahun
Walaupun usia hampir menjengah 100 tahun pada bulan depan, namun itu tidak menjadi penghalang buat bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memandu uji Proton, e.MAS 7.
22-06-2025
Ini Dia Volkswagen ID.Buzz AD Versi Pengeluaran – Tidak Perlu Pemandu, Lancar Tahun Depan
Volkswagen menerusi subjenama mobiliti, MOIA, telah memperkenalkan versi pengeluaran bagi van elektrik autonomi yang pertamanya, Volkswagen ID.Buzz AD.
20-06-2025
Lalamove Lancar Van Elektrik Baharu, Sesuai Untuk Kegunaan Bandar, Tapi Belum Masuk Malaysia
Lalamove mengorak setapak ke hadapan apabila mula menceburi bidang pembuatan kenderaan elektrik (EV) dengan melancarkan jenama sendiri, DuoLa Auto, baru-baru ini.
19-06-2025
Dilancar: Nissan Leaf 2026, Badan Mantap, Bikin Geram, 214 HP, Sekali Cas Boleh Pergi Setakat 488KM
Selepas beberapa teaser dan pengumuman sebelum ini, Nissan Leaf generasi ketiga akhirnya dilancarkan secara rasminya baru-baru ini.
19-06-2025
Tunjuk Lebih
trending_flat