Jualan,Pengecasan EV Semakin Melonjak, Bagaimana Pula Langkah Lupuskan Bateri EV?

Sedar atau tidak, setiap bulan, ada sahaja pelancaran kenderaan elektrik di negara kita memandangkan kerajaan sudah meletakkan sasaran bahawa sebanyak 1.5 juta EV akan berada di negara ini menjelang tahun 2040.
Di sebalik kerancakan kemasukan EV dan tidak kurang juga ramai di antara kita sudah pun redha untuk beralih daripada kenderaan enjin pembakaran dalam (ICE) ke versi elektrik.

Apatah lagi, dengan adanya pilihan kenderaan mampu milik daripada jenama seperti Neta, Tesla, BYD Proton dan banyak lagi. Malah, penerimaan EV dilihat akan semakin meningkat apabila PERODUA bakal memperkenalkan EV pertama mereka, pada sekitar harga RM90,000.

Namun timbul pula persoalan, bagaimana kerajaan akan menguruskan pelupusan bateri EV apabila negara dibanjiri dengan EV?
Bagi yang tidak tahu, di Malaysia, pelupusan bateri EV dikawal ketat oleh Jabatan Alam Sekitar (DoE). DoE menguatkuasakan pemakaian panduan peleraian dan kitar semula, memastikan fasiliti berlesen mengendalikan sisa bateri berbahaya di bawah Protokol Pembuangan Berjadual SW103.
Malangnya, Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) juga sedang membangunkan Pasport Bateri EV, sistem digital yang akan menjejak komposisi, asal-usul, jangka hayat dan kebolehkitaran semula bateri EV.

Malah, Pakar alam sekitar dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Marlia Mohd Hanafiah turut menekankan fasiliti pelupusan bateri EV di Malaysia perlu diberi perhatian serius.
"Kesan negatif daripada kaedah penimbusan tanah kepada alam sekitar daripada pembuangan bateri EV yang mengandungi logam berat ini ialah kebocoran elektrolit toksik dan pembebasan ion logam ke dalam tanah.
"Ia boleh menyebabkan pencemaran air bawah tanah jika dilepaskan ke tapak pelupusan tanpa rawatan," katanya kepada Berita Harian.
Menurutnya, melalui pembakaran, pembebasan asap toksik boleh menyebabkan risiko kesihatan kepada populasi sekitar.
Seperti sedia maklum, akan ada risiko kebakaran dan letupan apabila bateri terdedah kepada haba, selain kaedah membuang bateri berbanding kitar semula bermakna logam nadir yang kritikal hilang, sekali gus meningkatkan permintaan untuk perlombongan yang tidak lestari.
Atas dasar itu, Marlia berkata, kerajaan dicadang mewujudkan pusat pengumpulan bateri EV terpusat dikendalikan kerajaan atau vendor kerajaan untuk memastikan pengumpulan yang selamat dan penjejakan inventori.

Maka, sebab itu juga PERODUA dilihat mengambil masa yang yang agak lama untuk menghasilkan EV pertama mereka.
Malah, Perodua juga menjadi bualan hangat dalam kalangan pengeluar automotif apabila mereka mengumumkan akan menjual EV pertama mereka pada harga RM90,000, tetapi dijual tanpa bateri.
Ini kerana Perodua tampil dengan Skim Pajakan Bateri secara pajakan atau leasing. Maka, tindakan mengitar semula bateri itu akan menjadi tanggungjawab sepenuhnya oleh pihak pengeluar.
Setakat ini, ia hanya idea pertama Perodua namun apa pula nasib pembeli EV yang lain. Bagaimana, pembeli EV akan melupuskan bateri mereka walaupun, ada kajian industri turut menyokong bahawa bateri EV yang dijaga dengan baik mampu bertahan antara 15 hingga 20 tahun.
Biarpun, masih awal untuk bimbang mengenai pelupusan bateri, namun sudah tiba masanya, kerajaan sudah mula mewujudkan loji kitar semula bateri EV yang khusus atau dan premis bagi pembuangan bateri EV!
Gallery
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/
Nombor Plat JPJ Terbaru
KUALA LUMPUR
VPY762
SELANGOR
BSJ9016
JOHOR
JYK5764
PULAU PINANG
PRV4429
PERAK
APC3163
PAHANG
CFD9712
KEDAH
KGC8509
NEGERI SEMBILAN
NEH5261
KOTA KINABALU
SJN5354
KUCHING
QAB4754M
Terakhir Kemas Kini 03 Nov, 2025
Harga Bahan Bakar
Petrol
RON 95
RM 2.60
RON 97
RM 3.20
+0.06
RON 100
RM 5.00
VPR
RM 6.23
Diesel
EURO 5 B10
RM 2.95
+0.06
EURO 5 B7
RM 3.15
+0.06
Terakhir Kemas Kini 30 Oct, 2025
Berita Terkini
Malaysia Bakal Jadi Pengeluar Komponen Utama EV – Kilang Super Magnet RM600 Juta Di Kuantan
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengumumkan satu pelaburan berimpak tinggi bernilai RM600 juta untuk menubuhkan sebuah kilang pengeluaran magnet berkuasa tinggi di Kuantan, Pahang
03-11-2025
MITI Dedah 5,149 Pengecas EV Sudah Dipasang Setakat 30 Sept
Walaupun jumlah keseluruhan pengecas EV awam masih belum mencapai sasaran, jumlah bagi pengecas jenis DC telah melebihi sasaran yang ditetapkan iaitu 114 peratus.
31-10-2025
EV Kecil, GWM Ora Good Cat & Versi Sporty, GT, Terbaru Bakal Dilancarkan 6 November Ini
Great Wall Motor (GWM) Malaysia mengesahkan tarikh pelancaran rasmi untuk model hatchback elektrik, GWM Ora Good Cat 2025 yang diperbaharui, berserta varian sporty, Good Cat GT.
31-10-2025
BYD Seal 6 Tampil Eksklusif Dalam Warna Ivory Gold – Harga Sama, Terhad 100 Unit
BYD Cars Malaysia memperkenalkan versi eksklusif edisi terhad bagi model sedan elektrik terbarunya, BYD Seal 6, yang kini hadir dalam pilihan warna baharu, Ivory Gold.
30-10-2025
BYD Seal 2025 Raih ASEAN NCAP 5 Bintang – Skor Paling Tinggi Diterima EV Di Rantau Asia
Model sedan elektrik penuh (EV) BYD Seal 2025 kini secara rasmi disahkan sebagai antara jentera paling selamat setelah berjaya merangkul penarafan 5 bintang penuh dalam ASEAN NCAP.
30-10-2025
JMS 2025: Racco, Kei Car Pertama BYD
BYD telah melancarkan model kei car pertamanya, BYD Racco, sekali gus mencabar pengeluar kereta kei car dari Jepun.
29-10-2025
Leapmotor B10 Dah Masuk Malaysia, Gambar Intipan Tersebar
Leapmotor B10 dikesan diuji di Malaysia.
29-10-2025
Kia EV4 GT Ditunjuk Dengan Pelekat Penyamaran Sebelum Dilancar Tahun Depan
Kia mendedahkan imej rasmi model elektrik terbaharunya Kia EV4 GT, baru-baru ini.
29-10-2025
Tunjuk Lebih
trending_flat