Jualan,Pengecasan EV Semakin Melonjak, Bagaimana Pula Langkah Lupuskan Bateri EV?
Sedar atau tidak, setiap bulan, ada sahaja pelancaran kenderaan elektrik di negara kita memandangkan kerajaan sudah meletakkan sasaran bahawa sebanyak 1.5 juta EV akan berada di negara ini menjelang tahun 2040.
Di sebalik kerancakan kemasukan EV dan tidak kurang juga ramai di antara kita sudah pun redha untuk beralih daripada kenderaan enjin pembakaran dalam (ICE) ke versi elektrik.
Apatah lagi, dengan adanya pilihan kenderaan mampu milik daripada jenama seperti Neta, Tesla, BYD Proton dan banyak lagi. Malah, penerimaan EV dilihat akan semakin meningkat apabila PERODUA bakal memperkenalkan EV pertama mereka, pada sekitar harga RM90,000.
Namun timbul pula persoalan, bagaimana kerajaan akan menguruskan pelupusan bateri EV apabila negara dibanjiri dengan EV?
Bagi yang tidak tahu, di Malaysia, pelupusan bateri EV dikawal ketat oleh Jabatan Alam Sekitar (DoE). DoE menguatkuasakan pemakaian panduan peleraian dan kitar semula, memastikan fasiliti berlesen mengendalikan sisa bateri berbahaya di bawah Protokol Pembuangan Berjadual SW103.
Malangnya, Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) juga sedang membangunkan Pasport Bateri EV, sistem digital yang akan menjejak komposisi, asal-usul, jangka hayat dan kebolehkitaran semula bateri EV.
Malah, Pakar alam sekitar dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Marlia Mohd Hanafiah turut menekankan fasiliti pelupusan bateri EV di Malaysia perlu diberi perhatian serius.
"Kesan negatif daripada kaedah penimbusan tanah kepada alam sekitar daripada pembuangan bateri EV yang mengandungi logam berat ini ialah kebocoran elektrolit toksik dan pembebasan ion logam ke dalam tanah.
"Ia boleh menyebabkan pencemaran air bawah tanah jika dilepaskan ke tapak pelupusan tanpa rawatan," katanya kepada Berita Harian.
Menurutnya, melalui pembakaran, pembebasan asap toksik boleh menyebabkan risiko kesihatan kepada populasi sekitar.
Seperti sedia maklum, akan ada risiko kebakaran dan letupan apabila bateri terdedah kepada haba, selain kaedah membuang bateri berbanding kitar semula bermakna logam nadir yang kritikal hilang, sekali gus meningkatkan permintaan untuk perlombongan yang tidak lestari.
Atas dasar itu, Marlia berkata, kerajaan dicadang mewujudkan pusat pengumpulan bateri EV terpusat dikendalikan kerajaan atau vendor kerajaan untuk memastikan pengumpulan yang selamat dan penjejakan inventori.
Maka, sebab itu juga PERODUA dilihat mengambil masa yang yang agak lama untuk menghasilkan EV pertama mereka.
Malah, Perodua juga menjadi bualan hangat dalam kalangan pengeluar automotif apabila mereka mengumumkan akan menjual EV pertama mereka pada harga RM90,000, tetapi dijual tanpa bateri.
Ini kerana Perodua tampil dengan Skim Pajakan Bateri secara pajakan atau leasing. Maka, tindakan mengitar semula bateri itu akan menjadi tanggungjawab sepenuhnya oleh pihak pengeluar.
Setakat ini, ia hanya idea pertama Perodua namun apa pula nasib pembeli EV yang lain. Bagaimana, pembeli EV akan melupuskan bateri mereka walaupun, ada kajian industri turut menyokong bahawa bateri EV yang dijaga dengan baik mampu bertahan antara 15 hingga 20 tahun.
Biarpun, masih awal untuk bimbang mengenai pelupusan bateri, namun sudah tiba masanya, kerajaan sudah mula mewujudkan loji kitar semula bateri EV yang khusus atau dan premis bagi pembuangan bateri EV!
Gallery






Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/
Nombor Plat JPJ Terbaru
KUALA LUMPUR
VPS3627
SELANGOR
BSH7631
JOHOR
JYG7020
PULAU PINANG
PRU703
PERAK
APB2284
PAHANG
CFD4793
KEDAH
KGC2849
NEGERI SEMBILAN
NEH1250
KOTA KINABALU
SJM6024
KUCHING
QAB1656M
Terakhir Kemas Kini 18 Sep, 2025
Harga Bahan Bakar
Petrol
RON 95
RM 2.05
RON 97
RM 3.21
+0.03
RON 100
RM 5.00
VPR
RM 6.23
Diesel
EURO 5 B10
RM 2.93
+0.03
EURO 5 B7
RM 3.13
+0.03
Terakhir Kemas Kini 18 Sep, 2025
Berita Berkaitan
Inisiatif Hijau PRO-NET: Kerjasama Dengan AMTEL Untuk Kitar Semula Bateri EV
Proton New Energy Technology (PRO-NET) telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama AMTEL Cellular Sdn Bhd.
10-07-2025
BMW Uji Teknologi Bateri Keadaan Pepejal Pada BMW i7
BMW Group kini menguji teknologi bateri keadaan pepejal (SSB) untuk kenderaan elektrik (EV) masa depan jenamanya.
22-05-2025
Sapura Industrial Bekerjasama Dengan Syarikat China, ZZ Tech, Hasilkan Komponen Bateri EV
Sapura Industrial Berhad (SIB) bekerjasama dengan syarikat China untuk hasilkan komponen bateri litium.
21-05-2025
EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?
Di sebalik penerimaan terhadap EV di Malaysia yang semakin meningkat, timbul isu pelupusan bateri EV.
06-03-2025
Pengeluaran Bateri Keadaan Pepejal BYD Secara Besar-Besaran Mula 2030 Nanti
BYD meluncur ke hadapan dengan pantas dalam aspek pembangunan teknologi terkini.
17-02-2025
Jualan EV Kurang Memberangsangkan, Volkswagen Ubah Strategi
VW umum perubahan strateginya iaitu untuk memperlahankan usaha pertambahan dan perluasan kilang bateri di Eropah dan Amerika Utara.
27-08-2024
Nio Keluarkan Bateri Boleh Capai Jarak EV 1,055 KM Secara Besar-Besaran!
Nio mendedahkan bateri keadaan-separa-pepejal pertama dunia yang dihasilkan secara besar-besaran.
08-04-2024
Bateri Nuklear Sekecil Syiling, Tahan 50 Tahun Tanpa Dicas Bakal Digunakan Pada EV?
Beijing Betavolt telah mengumumkan kejayaannya menghasilkan bateri inovatif baharu, bateri bertenaga atom yang bersaiz mini.
18-01-2024
Berita Terkini
Hanya 27 Kes Kebakaran Kereta EV, Hibrid Sejak Tahun 2023-2025
Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) merekodkan sebanyak 27 kes kebakaran membabitkan kenderaan elektrik (EV) dan hibrid direkodkan dari 2023 hingga Julai lepas.
10-09-2025
Menteri Dedah Malaysia Kini Ada 4,100 Pusat Pengecas EV
Malaysia kini memiliki sekurang-kurangnya 4,100 pusat pengecasan kenderaan elektrik (EV) di seluruh negara.
10-09-2025
Mazda Bangunkan Kilang Bateri EV Di Jepun – Mula Operasi Tahun 2027
Mazda mengumumkan pembinaan kilang terbarunya di Iwakuni, Jepun, hasil kerjasama dengan wilayah Yamaguchi dan bandar Iwakuni.
08-09-2025
BMW iX3 Generasi Kedua Diperkenalkan – Model Neue Klasse Pertama BMW, Sarat Ciri Futuristik
BMW akhirnya mendedahkan model pertamanya yang dibangunkan berasaskan platform kenderaan elektrik (EV) baharu, Neue Klasse, dengan pengenalan model BMW iX3 generasi kedua.
08-09-2025
Bilik Pameran iCaur Kedua Dibuka Di Petaling Jaya
iCaur Malaysia secara rasmi membuka bilik pameran keduanya, iCaur Playground, yang bertempat di lokasi strategik di Petaling Jaya, Selangor.
06-09-2025
Proton Lancar Kilang EV Pertama Malaysia Di Tanjung Malim
Dalam tempoh kurang setahun selepas majlis pecah tanah, Proton telah merasmikan kilang pengeluaran kenderaan elektrik (EV) pertamanya di Tanjung Malim, Perak.
05-09-2025
Chery QQ3: Kereta Mini, QQ, Dihidupkan Kembali, Kini Dalam Versi Elektrik
Hampir dua dekad telah berlalu sejak model Chery QQ ditawarkan di Malaysia sebagai pesaing kepada Perodua Myvi dan Proton Savvy pada harga sekitar RM39,000, model ini kembali dihidupkan setelah Chery memperkenalkan model Chery QQ3.
04-09-2025
Imej Teaser smart #2 Didedahkan – EV Mini Dua Pintu Ini Pengganti smart Fortwo
smart Automobile sedang bersiap sedia untuk menghidupkan kembali model elektrik kecil dua pintu, Fortwo, yang pernah ditawarkan di pasaran sebelum ini dengan model baharu, smart #2.
03-09-2025
Tunjuk Lebih
trending_flat