Jualan,Pengecasan EV Semakin Melonjak, Bagaimana Pula Langkah Lupuskan Bateri EV?

Sedar atau tidak, setiap bulan, ada sahaja pelancaran kenderaan elektrik di negara kita memandangkan kerajaan sudah meletakkan sasaran bahawa sebanyak 1.5 juta EV akan berada di negara ini menjelang tahun 2040.
Di sebalik kerancakan kemasukan EV dan tidak kurang juga ramai di antara kita sudah pun redha untuk beralih daripada kenderaan enjin pembakaran dalam (ICE) ke versi elektrik.

Apatah lagi, dengan adanya pilihan kenderaan mampu milik daripada jenama seperti Neta, Tesla, BYD Proton dan banyak lagi. Malah, penerimaan EV dilihat akan semakin meningkat apabila PERODUA bakal memperkenalkan EV pertama mereka, pada sekitar harga RM90,000.

Namun timbul pula persoalan, bagaimana kerajaan akan menguruskan pelupusan bateri EV apabila negara dibanjiri dengan EV?
Bagi yang tidak tahu, di Malaysia, pelupusan bateri EV dikawal ketat oleh Jabatan Alam Sekitar (DoE). DoE menguatkuasakan pemakaian panduan peleraian dan kitar semula, memastikan fasiliti berlesen mengendalikan sisa bateri berbahaya di bawah Protokol Pembuangan Berjadual SW103.
Malangnya, Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) juga sedang membangunkan Pasport Bateri EV, sistem digital yang akan menjejak komposisi, asal-usul, jangka hayat dan kebolehkitaran semula bateri EV.

Malah, Pakar alam sekitar dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Marlia Mohd Hanafiah turut menekankan fasiliti pelupusan bateri EV di Malaysia perlu diberi perhatian serius.
"Kesan negatif daripada kaedah penimbusan tanah kepada alam sekitar daripada pembuangan bateri EV yang mengandungi logam berat ini ialah kebocoran elektrolit toksik dan pembebasan ion logam ke dalam tanah.
"Ia boleh menyebabkan pencemaran air bawah tanah jika dilepaskan ke tapak pelupusan tanpa rawatan," katanya kepada Berita Harian.
Menurutnya, melalui pembakaran, pembebasan asap toksik boleh menyebabkan risiko kesihatan kepada populasi sekitar.
Seperti sedia maklum, akan ada risiko kebakaran dan letupan apabila bateri terdedah kepada haba, selain kaedah membuang bateri berbanding kitar semula bermakna logam nadir yang kritikal hilang, sekali gus meningkatkan permintaan untuk perlombongan yang tidak lestari.
Atas dasar itu, Marlia berkata, kerajaan dicadang mewujudkan pusat pengumpulan bateri EV terpusat dikendalikan kerajaan atau vendor kerajaan untuk memastikan pengumpulan yang selamat dan penjejakan inventori.

Maka, sebab itu juga PERODUA dilihat mengambil masa yang yang agak lama untuk menghasilkan EV pertama mereka.
Malah, Perodua juga menjadi bualan hangat dalam kalangan pengeluar automotif apabila mereka mengumumkan akan menjual EV pertama mereka pada harga RM90,000, tetapi dijual tanpa bateri.
Ini kerana Perodua tampil dengan Skim Pajakan Bateri secara pajakan atau leasing. Maka, tindakan mengitar semula bateri itu akan menjadi tanggungjawab sepenuhnya oleh pihak pengeluar.
Setakat ini, ia hanya idea pertama Perodua namun apa pula nasib pembeli EV yang lain. Bagaimana, pembeli EV akan melupuskan bateri mereka walaupun, ada kajian industri turut menyokong bahawa bateri EV yang dijaga dengan baik mampu bertahan antara 15 hingga 20 tahun.
Biarpun, masih awal untuk bimbang mengenai pelupusan bateri, namun sudah tiba masanya, kerajaan sudah mula mewujudkan loji kitar semula bateri EV yang khusus atau dan premis bagi pembuangan bateri EV!
Gallery
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/
Nombor Plat JPJ Terbaru
KUALA LUMPUR
VQE4077
SELANGOR
BSL409
JOHOR
JYN2436
PULAU PINANG
PRW7096
PERAK
APD4764
PAHANG
CFE4955
KEDAH
KGD4892
NEGERI SEMBILAN
NEH9565
KOTA KINABALU
SJP3604
KUCHING
QAB7750M
Terakhir Kemas Kini 20 Dec, 2025
Harga Bahan Bakar
Petrol
RON 95
RM 2.64
-0.02
RON 97
RM 3.27
-0.02
RON 100
RM 5.00
VPR
RM 6.23
Diesel
EURO 5 B10
RM 3.06
-0.02
EURO 5 B7
RM 3.26
-0.02
Terakhir Kemas Kini 11 Dec, 2025
Berita Berkaitan
Inisiatif Hijau PRO-NET: Kerjasama Dengan AMTEL Untuk Kitar Semula Bateri EV
Proton New Energy Technology (PRO-NET) telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama AMTEL Cellular Sdn Bhd.
10-07-2025
BMW Uji Teknologi Bateri Keadaan Pepejal Pada BMW i7
BMW Group kini menguji teknologi bateri keadaan pepejal (SSB) untuk kenderaan elektrik (EV) masa depan jenamanya.
22-05-2025
Sapura Industrial Bekerjasama Dengan Syarikat China, ZZ Tech, Hasilkan Komponen Bateri EV
Sapura Industrial Berhad (SIB) bekerjasama dengan syarikat China untuk hasilkan komponen bateri litium.
21-05-2025
EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?
Di sebalik penerimaan terhadap EV di Malaysia yang semakin meningkat, timbul isu pelupusan bateri EV.
06-03-2025
Pengeluaran Bateri Keadaan Pepejal BYD Secara Besar-Besaran Mula 2030 Nanti
BYD meluncur ke hadapan dengan pantas dalam aspek pembangunan teknologi terkini.
17-02-2025
Jualan EV Kurang Memberangsangkan, Volkswagen Ubah Strategi
VW umum perubahan strateginya iaitu untuk memperlahankan usaha pertambahan dan perluasan kilang bateri di Eropah dan Amerika Utara.
27-08-2024
Nio Keluarkan Bateri Boleh Capai Jarak EV 1,055 KM Secara Besar-Besaran!
Nio mendedahkan bateri keadaan-separa-pepejal pertama dunia yang dihasilkan secara besar-besaran.
08-04-2024
Bateri Nuklear Sekecil Syiling, Tahan 50 Tahun Tanpa Dicas Bakal Digunakan Pada EV?
Beijing Betavolt telah mengumumkan kejayaannya menghasilkan bateri inovatif baharu, bateri bertenaga atom yang bersaiz mini.
18-01-2024
Berita Terkini
Pusat Ujian EV Kedah Dirasmikan – Boleh Uji Bateri, Enjin & Motor 1,000 Jam
Kedah kini menempatkan pusat ujian kenderaan elektrik (EVTC) tercanggih yang baru sahaja memulakan operasi fasa pertamanya semalam.
19-12-2025
EU Bakal Keluarkan Draf Untuk Kurangkan Kos Bagi Hasilkan EV Kompak Murah Demi Saingi Kereta China
Kesatuan Eropah (EU) dilaporkan akan mewujudkan klasifikasi untuk kenderaan elektrik (EV) yang lebih mampu milik, untuk menyaingi harga yang ditawarkan oleh pengeluar kereta China, ketika ini.
15-12-2025
Operasi CKD XPeng Bakal Berlaku, Rundingan Dengan EPMB Melaka
XPeng mengesahkan bahawa syarikatnya kini sedang mengadakan rundingan dengan EP Manufacturing Bhd (EPMB) untuk memulakan pemasangan kenderaan elektrik secara tempatan (CKD) secara besar-besaran di Malaysia bermula tahun 2026.
14-12-2025
Ini Dia Proton e.MAS 7 PHEV, Masih Dalam Versi Prototaip, Dikhabarkan Bakal Dilancar
Sebuah prototaip yang dipercayai Proton e.MAS 7 versi plug-in hybrid (PHEV) didedahkan sempena Proton Tech Showcase 2025.
05-12-2025
Perodua QV-E BaaS:, Ramai Yang Keliru, Ini Butirannya
Skim pajakan bateri Perodua QV-E dijelaskan dengan lebih terperinci untuk memudahkan para pembeli.
01-12-2025
Jadi Yang Terawal Beli EV 100% Nasional, Perodua QV-E Di 9 Pusat Jualan Ini
Perodua QV-E (BEV) kini rasmi di pasaran pada harga RM80K dengan bateri LFP 52.5 kWj. Ini dia 9 pusat jualan EV Perodua yang sah di serata Malaysia.
01-12-2025
Betul Ke EV Lagi Murah? Ini Analisis Kos Pemilikan Proton e.MAS 5 Selama 10 Tahun!
Proton e.MAS 5 tawarkan EV termurah Malaysia (Harga OTR RM59,800). Kami bedah kos sebenar: Jimat RM30,000 berbanding kereta petrol dalam 10 tahun, selain teknologi V2L dan ADAS penuh.
01-12-2025
Tular: EV Pertama Perodua Bakal Dilancar 1 Dis Ini
Kenderaan elektrik pertama Perodua dikatakan akan dilancarkan secara rasminya pada 1 Disember ini.
29-11-2025
Tunjuk Lebih
trending_flat
