- Berita
- EV
- Porsche Cayenne Versi EV Sedang Dibangunkan, Model ICE Kekal, Enjin V8 Akan Diperbaik
Porsche Cayenne Versi EV Sedang Dibangunkan, Model ICE Kekal, Enjin V8 Akan Diperbaik
Porsche kini sedang membangunkan model generasi baharu bagi menggantikan Cayenne generasi ketiga. Buat pertama kalinya, jenama kereta mewah dari Stuttgart, Jerman ini mendedahkan butiran dan imej teaser rasmi SUV generasi seterusnya kepada umum.
Versi Elektrik Pertama
Yang menariknya, Cayenne generasi terbaru itu nanti akan hadir dalam versi elektrik penuh (EV) buat pertama kali dalam sejarahnya. EV tersebut akan dijual bersama dengan versi sedia ada yang menggunakan enjin pembakaran dalaman (ICE). Ini bermakna dalam beberapa tahun akan datang, Cayenne akan ditawarkan di pasaran dalam tiga pilihan rangkaian kuasa iaitu ICE, hibrid dan EV.
Baca: Kilang Porsche CKD di Kulim Diperluas – Pemasangan Cayenne S E-Hybrid Coupe, Eksport ke Thailand
“Porsche sedang maju ke hadapan dengan pembangunan model hibrid dan enjin pembakaran dalaman secara serentak. Sehingga dan selepas 2030, SUV ini akan ditawarkan dalam tiga pilihan rangkaian kuasa di seluruh dunia,” dedah kenyataan rasmi Porsche.
Komitmen Terhadap Model Enjin Pembakaran Dalaman
Ketua Pegawai Eksekutif Porsche AG, Oliver Blume berjanji bahawa pelanggan masih boleh “memilih model enjin pembakaran dan hibrid” kerana pengeluar kereta ini akan “menambah baik” Cayenne generasi ketiga sedia ada, yang akan terus ditawarkan di pasaran bersama-sama dengan generasi terbaru yang berkuasa elektrik.
Ini bermakna Porsche berniat untuk mengekalkan varian yang menggunakan rangkaian kuasa ICE dan kita boleh menjangkakan enjin V8 turbo kembar Cayenne yang lebih baik untuk versi akan datang.
Menurut Porsche, jurutera mereka di Zuffenhausen telah menggunakan “langkah teknikal yang menyeluruh” untuk memastikan enjin V8 itu nanti akan mematuhi standard emisi yang ditetapkan.
Strategi Pelbagai Laluan
Memandangkan Cayenne generasi ketiga akan dikekalkan di pasaran sehingga akhir dekad ini, kita boleh menjangkakan SUV sporty ini akan diberikan kemas kini dalam versi facelift pada tahun-tahun akan datang, dengan yang terkini diberikan pada tahun 2023. Untuk makluman, Cayenne generasi ketiga diperkenalkan di peringkat global pada tahun 2017, yang bermakna model ini akan mencapai usia lebih 10 tahun menjelang penghujung dekad ini.
Baca: Porsche Cayenne Facelift, Harga RM600K!
Keputusan Porsche untuk mengekalkan Cayenne yang menggunakan ICE menunjukkan bahawa pengeluar kereta ini mengambil strategi pelbagai laluan (multi-pathway) menuju visi jejak karbon sifar, seperti yang dilakukan oleh Toyota. Namun, CEO menegaskan bahawa Porsche masih “komited sepenuhnya kepada mobiliti elektrik.”
Tambah beliau, matlamat untuk mencapai jualan kereta baharu yang merangkumi model EV sebanyak 80% masih lagi dalam sasaran syarikat. Namun dalam masa yang sama, pencapaian ini “bergantung kepada permintaan pelanggan dan perkembangan mobiliti elektrik dunia.”
Ujian Jalan Raya
Mengenai Cayenne generasi baharu, model ini kini sedang diuji di jalan raya awam dan beberapa unit yang berpelekat samaran pula bakal menempuhi perjalanan dengan kepanjangan “beberapa juta kilometer di seluruh dunia di dalam iklim dan topografi yang ekstrem.”
Seperti EV Macan baharu, EV Cayenne juga akan dibangunkan berdasarkan Premium Platform Electric (PPE) terbaru daripada VW Group, yang akan diperbaik supaya dapat menawarkan “ciri pemanduan Porsche, pengecasan yang berkapasiti tinggi dan stabil, kecekapan tinggi, serta tahap keselesaan dan kebolehgunaan harian yang tinggi.”
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv