- Berita
- EV
- Pusat Ujian EV Pertama Malaysia, CoEFI, Sedang Dibangunkan, Negara Bakal Jadi Hab Inovasi
Pusat Ujian EV Pertama Malaysia, CoEFI, Sedang Dibangunkan, Negara Bakal Jadi Hab Inovasi
Malaysia kini dalam usaha menjadi hab inovasi kenderaan elektrik (EV) serantau melalui pembangunan Pusat Kecemerlangan untuk Industri Masa Depan (CoEFI), yang dikendalikan oleh Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii).
Peralihan daripada Enjin Pembakaran kepada Kenderaan Elektrik
CoEFI akan memainkan peranan penting dalam transformasi Malaysia daripada enjin pembakaran dalaman (ICE) kepada kenderaan elektrik, selaras dengan Dasar Automotif Nasional (NAP2020). Pusat ini akan menyediakan kemudahan bertaraf dunia dan teknologi untuk menguji Kenderaan Generasi Baharu (NxGV), dengan tumpuan khusus diberikan terhadap EV dan kenderaan autonomi.
Baca: Malaysia Berpotensi Jadi Hab Automotif ASEAN – Manfaatkan Teknologi, Tingkatkan Produktiviti
CoEFI bakal menyediakan kemudahan makmal ujian EV pertama di Malaysia. Kehadiran fasiliti ini merupakan satu langkah yang penting memandangkan infrastruktur serupa sebelum ini hanya wujud di Thailand tetapi tidak tertumpu pada teknologi autonomi.
Platform Komprehensif untuk Industri EV Negara
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif MARii, Azrul Reza Aziz, dalam satu segmen di Astro Awani, CoEFI ditubuhkan sebagai platform komprehensif untuk menyokong sektor EV di Malaysia, yang dapat memperkukuh kedudukan Malaysia dalam industri automotif di Asia Tenggara.
E-Mobility Asia 2024: Mempromosikan Mobiliti Elektrik
Seiring dengan usaha memajukan sektor elektromobiliti, MARii juga akan menganjurkan acara E-Mobility Asia (EMA) yang kedua bermula 12 hingga 14 November 2024 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. Acara ini dijangka akan menarik lebih daripada 12,000 pelawat dan menampilkan sekitar 150 pempamer yang memperkenalkan pelbagai produk dan penyelesaian berkaitan teknologi EV dan mobiliti mampan.
Standard Penukaran Bateri untuk EV Dua Roda
Selain itu, MARii turut merancang memperkenalkan Standard Penukaran Bateri untuk EV dua roda pada akhir tahun ini. Standard baharu ini, yang dibangunkan bersama Jabatan Standard Malaysia (JSM), bertujuan untuk menyelaraskan spesifikasi teknikal bagi memudahkan keserasian penukaran bateri antara pelbagai platform EV.
Standard ini dijangka memperluas akses pengguna serta memudahkan penggunaan EV di Malaysia dengan mengurangkan halangan keserasian antara teknologi pengeluar berbeza.
Baca: MARii Mahu Tingkatkan Kerjasama Industri Automotif
Sistem “Pasport Bateri” Eropah: Menggalakkan Kitar Semula yang Bertanggungjawab
Azrul turut menekankan kepentingan peraturan “pasport bateri” yang diperkenalkan oleh Kesatuan Eropah, yang akan diwajibkan ke atas semua bateri melebihi 2 kW menjelang 2027. Sistem ini akan menjejaki setiap bateri EV daripada peringkat pengeluaran hingga pelupusan, bagi memastikan kitar semula yang bertanggungjawab serta pengurusan yang sesuai selaras dengan standard alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) global.
Baca: MARii Dedah Rancangan Pembangunan Industri EV Malaysia
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv