- Berita
- Teknologi
- Laporan: Ciri ACC Boleh Sebabkan Lebih Banyak Kemalangan
Ciri tahap pemanduan semi autonomi yang kini sudah ada pada kebanyakan kereta baharu termasuk pada kereta mampu milik seperti Perodua Ativa AV dan varian Flagship Proton S70 dikatakan boleh menyebabkan lebih banyak kemalangan.
Biarpun, ia sebenarnya berfungsi untuk meningkatkan keselesaan dan keselamatan, namun Sistem Bantuan Pemandu (ADAS) dikatakan boleh mendatangkan bahaya kepada pemandu.
Malah, kajian terbaru yang diterbitkan di ScienceDirect.com turut mendedahkan bahawa ciri seperti Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) sebenarnya lebih banyak mendatangkan bahaya daripada kebaikan.
Kajian tersebut yang dijalankan di Netherlands menyatakan para penyelidik ada mengumpulkan data pemanduan sejauh mana keberkesanan ciri ADAS dalam mengurangkan kemalangan.
Penyelidikan itu memfokuskan kepada 28 fungsi kereta seperti berikut:
Kajian itu mendapati bahawa fungsi ADAS dikelaskan di bawah tiga kategori sama ada ia tidak memberi kesan atau berekmungkianan mengurangkan kemalangan.
Misalnya, pemantau tekanan tayar tidak memberi sebarang perbezaan berbanding dengan Sistem Bantuan Kekal Lorong (LKA) yang dilihat sebenarnya boleh mengurangkan kemalangan sebanyak 19.1%.
Sebaliknya, ACC, dianggap sebagai sistem meningkatkan keselesaan dan merupakan satu-satunya ciri yang meningkatkan risiko dan menyebabkan kemalangan. Kajian itu juga menyatakan bahawa kawalan pelayaran pasif biasa menyumbang pula kepada peningkatan risiko kemalangan sebanyak 12%, manakala ACC meningkatkan peluang yang sama sebanyak 1.8%.
Ada satu data lagi kajian menunjukkan bahawa ACC meningkatkan risiko sebanyak 8% namun ada juga beberapa laporan lain mengatakan bahawa ACC sebenarnya boleh mengurangkan sedikit risiko kemalangan.
Untuk makluman, ACC ialah sistem kawalan kelajuan selain daripada dapat menetapkan kelajuan kenderaan pada kelajuan tertentu dengan tanpa perlu menekan pedal pemecut, sistem ACC berupaya untuk mengubah kelajuan kenderaan mengikut keadaan trafik semasa.
Jika kenderaan hadapan bergerak perlahan, sistem ACC akan memperlahankan kenderaan dan mengawal jarak kelegaan atau jarak masa di antara kenderaan ACC dan kenderaan hadapan.
Apabila sistem mendapati tiada sebarang kenderaan di dalam laluan kenderaan ACC, sistem ACC akan mengembalikan semula kelajuan kenderaan kepada kelajuan yang telah ditetapkan oleh sistem ACC.
Sebaliknya, kajian itu mengakui bahawa tidak semua sistem ACC boleh mengesan objek perlahan atau objek statik.
Difahamkan, Brek Kecemasan Autonomi (AEB) sebenarnya boleh mengurangkan perkara tersebut tetapi tidak semua kenderaan dilengkapi ACC dengan AEB.
Jadi, pemandu boleh terbuai dengan rasa keyakinan palsu yang diberi memandangkan mereka akan berharap sistem tersebut akan membuatkan kenderaan berhenti sebaliknya tidak.
Sebagai pengajaran, apa jua sistem canggih dalam kereta, namun adalah tanggungjawab pemandu untuk memastika keselamatan anda dan penumpang.
Gallery






Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari